piątek, 22 listopada 2013

Dietetyczny murzynek (bardzo prosty przepis)

Kiedyś piekłam murzynka, który w składzie miał całą kostkę margaryny... Aż w końcu znalazłam przepis na niskotłuszczową wersję w książce "Gi Diet Green-light Cookbook" Ricka Gallop's :) Oczywiście w książce nazwano go ciastem czekoladowym, ale dla mnie jest to polski murzynek w wersji light ;) W sam raz na zbliżające się święta, dla tych którzy nie chcą rezygnować ze zdrowej diety!



Składniki:
1,5 szklanki mąki orkiszowej typ 700
8 łyżek syropu klonowego/z agawy lub 3/4 szklanki cukru trzcinowego/ ksylitolu (wszystkie wersje przez nas wypróbowane)
4 łyżki kakao (alergicy zastępują karobem)
1 1/2 łyżeczki sody oczyszczonej
1 1/2 łyżeczki proszku do pieczenia
1/4 łyżeczki soli morskiej miałkiej
2 jajka
1/2 szklanki jogurtu naturalnego
3/4 szklanki musu jabłkowego (z ok. 2-3 jabłek w zależności od ich wielkości)
2 łyżki oleju rzepakowego
skórka pomarańczy (można zetrzeć samemu: z całej pomarańczy lub użyć kandyzowanej ok. 50g)

Przygotowanie:
1. Przygotować mus jabłkowy: jabłka obieramy, ścieramy na tarce lub kroimy na małe kawałki i wrzucamy do garnka z odrobiną gotującej się wody. Przykrywamy pokrywką i dusimy na małym ogniu, co jakiś czas mieszając drewnianą łyżką. Nadmiar wody należy odparować. Mus pozostawiamy do ostygnięcia.
2. Nagrzać piekarnik na 180 stopni.
3. Wszystkie składniki (łącznie z ostudzonym musem jabłkowym) wrzucamy do jednej miski i miksujemy do połączenia się składników.
4. Gotową masę wylewamy do foremki (ja użyłam keksówki) wyłożonej papierem do pieczenia.
5. Piec ok. 40-45 minut do "suchego patyczka" (można przykryć pod koniec folią aluminiową, aby się nie spiekł za bardzo)
6. Nie robiłam żadnej polewy, bo ona znacznie zwiększa kaloryczność wypieku.



26 komentarzy:

  1. bardzo lubię murzynek, w sumie to ciacho przypomina mi słodkie chwile dzieciństwa :) ta wersja zapowiada się ciekawie, zdrowsza na pewno, ale jest i pewna że równie smaczna :)

    OdpowiedzUsuń
  2. To było moje ulubione ciasto w dzieciństwie, do tej pory bardzo je lubię :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Wlasnie kojarze,jak w dziecinstwie pieklam z mama murzynka i dodawalam dzem... Nigdy wiecej takiego przepisu nie znalazlam... A tu niespodzianka-tarte jaklka;)...trzeba wyprobowac...

    OdpowiedzUsuń
  4. Gdybyście podały ile to ma kalorii, to byłoby super!

    OdpowiedzUsuń
  5. czy mus z jabłek jest konieczny? czy mozna go czyms zastapic? / Jey - www.jagodownik.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mozesz pominać. Przed chwila taki zrobilem. Dodaj 1 jajko wiecej, i pol kostki masla. I troche wiecej cukru ale nie koniecznie.

      Usuń
  6. Ja dałam mus jablkowo-malinowy z pestkami ze sloika sprzed roku. Murzynek wyszedł super. Naprawdę lekki, moze trochę za słodki jak dla mnie (mus był słodzony) i nastepnym razem dam trochę mniej kakao. Uzyłam jogurtu greckiego.
    Dziekuję za przepis :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Czy można zastąpić mąkę orkiszową mąką pszenną pełnoziarnistą?

    OdpowiedzUsuń
  8. Jaka dlugosc keksowki?

    OdpowiedzUsuń
  9. Świetny przepis! A czy mogę zastąpić jabłkowy mus po prostu całymi wiśniami? Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że bez problemu :)

      Usuń
    2. Ja wrzucilam cale wisnie. Jest przepysznie ����

      Usuń
  10. Genialne ciacho! Proste w przygotowaniu, niesamowite w smaku :)

    OdpowiedzUsuń
  11. wczoraj zrobiłam razem z córką... Naprawdę przepyszny. Dzięki jabłkom jest bardziej mokry... poza tym na 100% lżejszy i mniej kaloryczny niż zwykły murzynek :))

    OdpowiedzUsuń
  12. Supcio przepis!

    Robiłem już tak z mąki orkiszowej 2000 jak i pszennej 2000.
    Wychodzą super, choć bardzo nie rosną.
    Z mąki orkiszowej na ogół piekę 30-35 min., natomiast z pszennej ok 45 min. Zamiast musu mam dżem bez cukru słodzony sokiem (cały słoiczek tj. 220gr), a z substancji słodzących erytrol (0,5 szklanki) albo ksylitol (0,3szklanki). Zamiast oleju rzepakowego daję 2-3 łyżki oleju kokosowego nierafinowanego (daje lekki posmak kokosowy).

    OdpowiedzUsuń
  13. musi być papier w foremce czy nie :)?

    OdpowiedzUsuń
  14. Pychotka! Dzis pieklam. Zapomnialam tylko o oleju kokosowego i tez ok. :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Witam podam przepis na dietetyczna polewę 1łyżka wody 1lyzka oleju kokosowego 1 łyżka miodu 1łyżka kakao do garnuszka wszystkie składniki zagotować rozpuścić,pycha :))pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  16. Czy mogę użyć mąki owsianej zamiast orkiszowej, czy lepiej jednak zrobić z pszennej?

    OdpowiedzUsuń
  17. Ekstra opcja ze pszenicy nie muszę dawac i bardzo malo tluszczu. Ostatnio robilem z przepisu ania gotuje i wyszla lipa sam tluszcz.

    OdpowiedzUsuń